Kehittämistöiden Workshop 29.8.2014
Odotuksia:
-
Tehdään töitä eteenpäin.
-
Samalle kartalle.
-
Miten ykkös- ja kakkososat tuodaan
esittelle / arvioitavaksi?
Samalle kartalle!
Missä
on oma tilanteeni?
Mitkä
on tässä kohtaa akuutit kysymykset?
-
Ykkönen
valmis, mitä sitten?
-
Arvionti
keskustelu esimiehen kanssa, palaute, oma kommentti. Pitääkö keskustelussa
tarkentaa muita näkökulmia asiakas, henkilöstö, jne.
-
Miten näyttö tehdään?
-
Projekti
edennyt, mutta tutkinnon osuus laiminlyöty.
-
Paperityöt
-
Aikaa
keskinäiselle keskustelulle.
Kotitehtävien purku:
Ryhmä 1:
Pekka, Mia T., Mia M., Riitta.
Tehtävänä oli järjestää 6
erilaista kokousta innovaatioita ja teknologiaa hyödyntäen.
-
Lync palaveria
-
FB työkäytössä opiskelija / työyhteisö
-
Lynciä käytetty vain kahden keskeisissä kokouksissa ja AC ryhmälle. AC parempi ulkopuolisia varten, muuten Lync.
-
AC- kallis lisenssi
-
Lyncissä toimii tiedostojen jako jne.
-
Yksin ei pääse kokeilemaan, mutta
porukalla pääsee tekemään ja kokeilemaan. Rohkeasti muuttamaan käytäntöjä, nyt
laahataan jälkijunassa.
-
Tiiminvetäjät otetaan Lync käytöön
palavereihin.
-
Facebook voitti Moodlen opetusalustana! Opiskelijat pistivät kuvia ja kommentteja. Aikuisopiskelijoilla
voi olla hankalaa tietokoneen käyttö, mutta älypuhelimen käyttö on kaikilla
hallussa.
Ryhmä 2: Teuvo, Vivi, Taru, Elise
Tehtävänä
oli ostaa GIOSG ja kokeilla sitä oppilaiden kanssa. Lisäksi ryhmä sai
palkinnoksi Ville Haapasalon kirjan ”Et kuitenkaan usko!”, josta ryhmän piti
poimia mitä tuotekehittäjä oppii kirjasta?
-
Giosg on nyt käytössä, hirmu
hankalasti, monen mutkan takana.
-
Monia hyötyjä.
-
”Ville Haapasalo – Et kuitenkaan usko”
-
Sitkeys; Kehittäminen on
pitkäjänteistä työtä. Ei saa luovuttaa helpolla.
-
Omalta mukavuusalueelta siirtyminen
vaatii rohkeutta, heittäytymistä ja riskinottoa siihen että voi nättää
naurettavalta.
-
Uskallus; Rohkeasti kehittämään
epäonnistumisen pelosta huolimatta
-
Kekseliäisyys; Miten pienillä
resursseilla pärjätään, kuinka luoda lisää resursseja.
-
Toimintakyky yllättävissä tilanteissa
-
Uuden luominen ei aina ole kivutonta
-
Lupa menestyä ja selvitä siitä
hengissä!
Ryhmä 3: Samuli, Marjut, Rauni, Kaija
Tehtävänä
oli saattaa Samulin ja Marjutin ideat käytäntöön:
-
Etäyhteyksien hyödyntäminen opetuksessa -> etäläsnäolo
- E-kirjat
käyttöön Salpauksessa -> tabletit oppilaille
- Nuorten kehitysvammaisten
vertaiskeskustelufoorumi(suljettu) > Niksinurkka
-
Kulutusohjelmia eläkkeelle siirtyville.
- Alle 65 ei eläkkeelle -> kompensaatio
Esim. palkasta tai statuksesta tai työtehtävissä
- Yhteyksien / palveluiden esiasennus myytäviin
laitteisiin.
- Ei pakollista 10-luokkaa -> jos ei
opiskelupaikkaa peruskoulun jälkeen-> pakollinen 1v. työharjoittelu
- Peruskoulun
päättäneiden oppisopimus käyttöön LAAJASTI
- Peruskoulun
luokkajärjestelmä roskiin -> Modulimuoto mahdollistaisi suorittamisen esim.
7v. (1-9kk)
”Tässä
pyrimme jo parantamaan kehittämään hyvinvointiyhteiskuntaamme, emme vain omaa
työtämme. ”
-
Rauni on ostanut tabletin.
-
Atk-osastolta pyydetty, että blogi avaataan. Nuoret tyytyväisiä, kun on oma blogi mistä tietoa löytyy.
-
Muutama asiakas varakkaita, heille
ostetaan terveysrannekkeet omakustannuksella.
-
Kehitetään omia reittejä, resurssit
vähissä.
-
Millaisia sovelluksia saadaan
asiakkaiden hyväksi hoitopaikkoihin?
-
Esimies tykännyt kovasti
uudistuksista.
-
Vuorovaikutuksen lisääminen, foorumien
lisääminen, mutta minkälaisia muutoksia henkilöstön puolella pitää tapahtua?
-
Henkilöstön innostaminen.
- Esimiehen energia menee
usein alimmaiseen 25% vaikka energia pitäisi suunnata vaikutettavissa olevan 50% innostamiseen.
- Jaanan esimerkin
innoistamana: pyydetty ateriapalvelulta neuvottelu, ruoka yksitoikkoista. Uusia
ruokapalveluita, Aloitetaan asteitttain itse tekemään ruoka. Ensin lounas,
sitten aamupala, iltapala jne.
- Pelkällä sunnitellulla matkustamisella luotu jo 7000e vuosittaissäästö.
K. Michelsenin ajatuksia kehittämisestä...
Mitkä on pahimmat sudenkuopat innovaation matkalla
ideasta kaupalliseksi tuotteeksi ja menestykseen?
Ei tehdä pohjatyötä
huolella, luullaan että ollaan aivan ainutlaatuisen idean kanssa liikkeellä
eikä huomata mitä muut ovat tehneet. Sieltä voisi saada ideoita, joita voisi yhdistää
omiin ideoihinsa ja hyödyntää ja jatkojalostaa.
Julkisen hallinnon murros, työn tekeminen, työ
tavat, rakenteet, kaikki muuttuu. Miten tällaista muutosta voisi lähteä
tekemään? Salpauksessa se kohdistuu kaikkien opettajien elämään.
Murros tulee
vääjäämättä, etsiä innovatiivisesti uusia ratkaisuja, miten teemme toisin.
Prosesseja pitäisi käydä läpi ja katsoa mitä voimme tehdä eri tavalla. Miten
voisimme itse käyttää olemassa olevia resursseja paremmin. Nyt ollaan vähän
siinä tilanteessa, että odotetaan ylhäältä tieota, mitä leikataan ja mistä. Kun
pitäisi lähteä tekemään yhdessä. Nyt ei kannata miettiä tuleeko muutos ja mitä
se aiheuttaa. ”Tulivuoren purkaus” on päällä ja nyt pitää miettiä miten siitä
voidaan saada energiaa.
Mitä haluat erityisesti saada perille
kuulijakunnalle, kun luennoit innovaatioista?
5-10 vuoden aikana on
tullut vahvasti esille jatkuvuus. Emme innovoi kertaluontoisesti, vaan
jatkuvasti. Innovaatiota sinänsä voisi jo vähän siirtää sivuunkin ja ottaa tilalle
kehittäjän mieli. entisen innovaatioajattelun ydin oli ongelmanratkaisija. Tänä
päivänä etsitään kysymysten esittäjiä. Havainnoidaan ympäristöä, tunnistetaan
ja ratkaistaan asioita ennakkoon.
Miksi toiset innovaatiot onnistuu ja toiset ei?
Mistä tunnistaa onnistumisen mahdollisen?
Onnistuminen paranee,
jos tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa. Vastaavasti onnistumisen edellytykset
heikkenevät, kun mennään kauemmas asiakkaasta. Yhdessä tekeminen on ehkä se
ratkaisevin avainasia.
Mitä kehittäminen on?
Filosofinen kysymys,
kai se on uteliaisuutta. Ihmisen mieli on utelias. Se haluaa tutkia asioita,
Hyvä organisaatioita johdetaan niin, että siellä on positiivista uteliaisuutta.
ei kyttäämistä. Tehdään havaintoja ja muodostetaan kysymyksiä yhdessä. Ratkaisevaa
on löytää oikeat kysymykset. Ongelmaa ei voi ratkaista samalla tasolla, missä
ne on luotu. Kun löydätte kysymyksiä, ne pitäisi tuoda ratkaistavaksi isommille
foorumeille. Meillä on vähän sellainen yksin tekemisen kulttuuri, keksimme
kysymyksen ja pähkimme sitä omassa kammiossamme. Kun tuomme ratkaisun esille,
niin toiset tyrmäävät sen heti.
Innovaatiokolmio:
Asiakas – innovaattori – tekniset apuvälineet. Mikä on kunkin rooli
innovaatioiden aikaansaamisessa.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hei,
Ensimmäinen kehitystöiden workshop pidetään 29.8.2014 Svinhufudinkatu 10, 15110 Lahti, luokassa B205. Aloitamme päivän kello 09.00. Päivän vetäjäksi saapuu Kirsi Parviainen Tamora Oy:stä sekä saamme myös päivän aikana verkkoyhteydellä vieraaksi Karl-Erik Michelsenin (FT), joka toimii Lappeenrannan teknillisen yliopiston professorina sekä on Tamora Oy:n partneri ja hallituksen jäsen. Päivän aikana käymme läpi viime lähipäivässä annettuja tehtäviä, kehitysideoita, teemme ryhmätöitä sekä käymme yhdessä keskustelua. Tarkempi ohjelma päivästä saapuu pian. Tervetuloa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.