Workshop I


Kehittämistöiden Workshop 29.8.2014

Odotuksia:

-          Tehdään töitä eteenpäin.
-          Samalle kartalle.
-          Miten ykkös- ja kakkososat tuodaan esittelle / arvioitavaksi?









Samalle kartalle!


Missä on oma tilanteeni?
Mitkä on tässä kohtaa akuutit kysymykset?

-          Ykkönen valmis, mitä sitten?
-          Arvionti keskustelu esimiehen kanssa, palaute, oma kommentti. Pitääkö keskustelussa tarkentaa muita näkökulmia asiakas, henkilöstö, jne.
-          Miten  näyttö tehdään?
-          Projekti edennyt, mutta tutkinnon osuus laiminlyöty.
-          Paperityöt
-          Aikaa keskinäiselle keskustelulle.




Kotitehtävien purku:


Ryhmä 1:  Pekka, Mia T., Mia M., Riitta.

Tehtävänä oli järjestää 6 erilaista kokousta innovaatioita ja teknologiaa hyödyntäen.


-          Ac palaveri.
-          Lync palaveria
-          FB työkäytössä opiskelija / työyhteisö
-          Lynciä käytetty vain kahden keskeisissä kokouksissa ja AC ryhmälle. AC parempi ulkopuolisia varten, muuten Lync.
-          AC- kallis lisenssi
-          Lyncissä toimii tiedostojen jako jne.
-          Yksin ei pääse kokeilemaan, mutta porukalla pääsee tekemään ja kokeilemaan. Rohkeasti muuttamaan käytäntöjä, nyt laahataan jälkijunassa.
-          Tiiminvetäjät otetaan Lync käytöön palavereihin.

-          Facebook voitti Moodlen opetusalustana! Opiskelijat pistivät kuvia ja kommentteja. Aikuisopiskelijoilla voi olla hankalaa tietokoneen käyttö, mutta älypuhelimen käyttö on kaikilla hallussa.



Ryhmä 2: Teuvo, Vivi, Taru, Elise


Tehtävänä oli ostaa GIOSG ja kokeilla sitä oppilaiden kanssa. Lisäksi ryhmä sai palkinnoksi Ville Haapasalon kirjan ”Et kuitenkaan usko!”, josta ryhmän piti poimia mitä tuotekehittäjä oppii kirjasta?



-          Giosg on nyt käytössä, hirmu hankalasti, monen mutkan takana.

-          Monia hyötyjä.

     -  
                  

”Ville Haapasalo – Et kuitenkaan usko”



-          Sitkeys; Kehittäminen on pitkäjänteistä työtä. Ei saa luovuttaa helpolla.

-          Omalta mukavuusalueelta siirtyminen vaatii rohkeutta, heittäytymistä ja riskinottoa siihen että voi nättää naurettavalta.

-          Uskallus; Rohkeasti kehittämään epäonnistumisen pelosta huolimatta

-          Kekseliäisyys; Miten pienillä resursseilla pärjätään, kuinka luoda lisää resursseja.

-          Toimintakyky yllättävissä tilanteissa
-          Uuden luominen ei aina ole kivutonta

-          Lupa menestyä ja selvitä siitä hengissä!



















Ryhmä 3: Samuli, Marjut, Rauni, Kaija

Tehtävänä oli saattaa Samulin ja Marjutin ideat käytäntöön:
- Etäyhteyksien hyödyntäminen opetuksessa -> etäläsnäolo
- E-kirjat käyttöön Salpauksessa -> tabletit oppilaille
-  Nuorten kehitysvammaisten vertaiskeskustelufoorumi(suljettu) > Niksinurkka
- Kulutusohjelmia eläkkeelle siirtyville.
-  Alle 65 ei eläkkeelle -> kompensaatio Esim. palkasta tai statuksesta tai työtehtävissä
-  Yhteyksien / palveluiden esiasennus myytäviin laitteisiin.
-  Ei pakollista 10-luokkaa -> jos ei opiskelupaikkaa peruskoulun jälkeen-> pakollinen 1v. työharjoittelu
- Peruskoulun päättäneiden oppisopimus käyttöön LAAJASTI
- Peruskoulun luokkajärjestelmä roskiin -> Modulimuoto mahdollistaisi suorittamisen esim. 7v. (1-9kk)
”Tässä pyrimme jo parantamaan kehittämään hyvinvointiyhteiskuntaamme, emme vain omaa työtämme. ”

-          Rauni on ostanut tabletin.
-          Atk-osastolta pyydetty, että blogi avaataan. Nuoret tyytyväisiä, kun on oma blogi mistä tietoa löytyy.
-          Muutama asiakas varakkaita, heille ostetaan terveysrannekkeet omakustannuksella.
-          Kehitetään omia reittejä, resurssit vähissä.
-          Millaisia sovelluksia saadaan asiakkaiden hyväksi hoitopaikkoihin?
-          Esimies tykännyt kovasti uudistuksista.
-          Vuorovaikutuksen lisääminen, foorumien lisääminen, mutta minkälaisia muutoksia henkilöstön puolella pitää tapahtua?

-          Henkilöstön innostaminen.






















- Esimiehen energia menee usein alimmaiseen 25% vaikka energia pitäisi suunnata vaikutettavissa olevan 50% innostamiseen.
- Jaanan esimerkin innoistamana: pyydetty ateriapalvelulta neuvottelu, ruoka yksitoikkoista. Uusia ruokapalveluita, Aloitetaan asteitttain itse tekemään ruoka. Ensin lounas, sitten aamupala, iltapala jne.

- Pelkällä sunnitellulla matkustamisella luotu jo 7000e vuosittaissäästö.


K. Michelsenin ajatuksia kehittämisestä...



Mitkä on pahimmat sudenkuopat innovaation matkalla ideasta kaupalliseksi tuotteeksi ja menestykseen?  

Ei tehdä pohjatyötä huolella, luullaan että ollaan aivan ainutlaatuisen idean kanssa liikkeellä eikä huomata mitä muut ovat tehneet. Sieltä voisi saada ideoita, joita voisi yhdistää omiin ideoihinsa ja hyödyntää ja jatkojalostaa.

Julkisen hallinnon murros, työn tekeminen, työ tavat, rakenteet, kaikki muuttuu. Miten tällaista muutosta voisi lähteä tekemään? Salpauksessa se kohdistuu kaikkien opettajien elämään.

Murros tulee vääjäämättä, etsiä innovatiivisesti uusia ratkaisuja, miten teemme toisin. Prosesseja pitäisi käydä läpi ja katsoa mitä voimme tehdä eri tavalla. Miten voisimme itse käyttää olemassa olevia resursseja paremmin. Nyt ollaan vähän siinä tilanteessa, että odotetaan ylhäältä tieota, mitä leikataan ja mistä. Kun pitäisi lähteä tekemään yhdessä. Nyt ei kannata miettiä tuleeko muutos ja mitä se aiheuttaa. ”Tulivuoren purkaus” on päällä ja nyt pitää miettiä miten siitä voidaan saada energiaa.

Mitä haluat erityisesti saada perille kuulijakunnalle, kun luennoit innovaatioista?

5-10 vuoden aikana on tullut vahvasti esille jatkuvuus. Emme innovoi kertaluontoisesti, vaan jatkuvasti. Innovaatiota sinänsä voisi jo vähän siirtää sivuunkin ja ottaa tilalle kehittäjän mieli. entisen innovaatioajattelun ydin oli ongelmanratkaisija. Tänä päivänä etsitään kysymysten esittäjiä. Havainnoidaan ympäristöä, tunnistetaan ja ratkaistaan asioita ennakkoon.



Miksi toiset innovaatiot onnistuu ja toiset ei? Mistä tunnistaa onnistumisen mahdollisen?

Onnistuminen paranee, jos tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa. Vastaavasti onnistumisen edellytykset heikkenevät, kun mennään kauemmas asiakkaasta. Yhdessä tekeminen on ehkä se ratkaisevin avainasia.



Mitä kehittäminen on?

Filosofinen kysymys, kai se on uteliaisuutta. Ihmisen mieli on utelias. Se haluaa tutkia asioita, Hyvä organisaatioita johdetaan niin, että siellä on positiivista uteliaisuutta. ei kyttäämistä. Tehdään havaintoja ja muodostetaan kysymyksiä yhdessä. Ratkaisevaa on löytää oikeat kysymykset. Ongelmaa ei voi ratkaista samalla tasolla, missä ne on luotu. Kun löydätte kysymyksiä, ne pitäisi tuoda ratkaistavaksi isommille foorumeille. Meillä on vähän sellainen yksin tekemisen kulttuuri, keksimme kysymyksen ja pähkimme sitä omassa kammiossamme. Kun tuomme ratkaisun esille, niin toiset tyrmäävät sen heti.
Innovaatiokolmio: Asiakas – innovaattori – tekniset apuvälineet. Mikä on kunkin rooli innovaatioiden aikaansaamisessa.









--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hei,

Ensimmäinen kehitystöiden workshop pidetään 29.8.2014 Svinhufudinkatu 10, 15110 Lahti, luokassa B205. Aloitamme päivän kello 09.00. Päivän vetäjäksi saapuu Kirsi Parviainen Tamora Oy:stä sekä saamme myös päivän aikana verkkoyhteydellä vieraaksi Karl-Erik Michelsenin (FT), joka toimii Lappeenrannan teknillisen yliopiston professorina sekä on Tamora Oy:n partneri ja hallituksen jäsen. Päivän aikana käymme läpi viime lähipäivässä annettuja tehtäviä, kehitysideoita, teemme ryhmätöitä sekä käymme yhdessä keskustelua. Tarkempi ohjelma päivästä saapuu pian. Tervetuloa!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.